Služby

Výživa těhotných a kojících

Těhotné

Stav výživy před a v průběhu těhotenství může ovlivnit vývoj plodu i zdravotní stav člověka až do dospělosti. Obezita matky zvyšuje riziko vzniku komplikací například diabetu, hypertenze (zvýšený krevní tlak) nebo hypertrofie (zvětšení) plodu a předčasného porodu. Podvýživa matky vede k nižší porodní hmotnosti novorozenců. Ta je spojena s vyšším rizikem podvýživy u dítěte a s jeho zvýšenou nemocností a úmrtností a horším neurologickým vývojem.

Výše uvedeným odborným textem nechci nikoho děsit, nezbývá mi ovšem, než s informacemi plně souhlasit. Jedná se ovšem o konkrétní specifický výřez informací u konkrétních případů těhotných žen (obezity a podvýživy).

Výživa v těhotenství je specifická svými nároky na živiny. Mnoho žen se před otěhotněním, a zvláště v době těhotenství, zajímá o svou stravu a o to, jaké látky se dostávají k dítěti. Starost o zdravotní stav plodu je u budoucích maminek zcela pochopitelná. Některé faktory při vývoji plodu ovlivnit nemůžeme, některé faktory, jako je třeba strava, už ovlivnitelné jsou. A velký počet budoucích maminek se zajímá, co jíst, jak dobře jíst a čemu se vyhýbat.

Stravování v těhotenství by mělo být nastaveno tak, aby prospívalo těhotné ženě i dítěti. Důležité je pro těhotnou ženu z následujících důvodů: aby měla dostatečnou energii, aby hmotnostní přírůstek byl zdravý a určitě každá nastávající maminka ocení i rady, jak předejít těhotenským problémům (zácpa, únava, pálení žáhy). Dítěti pak zdravé stravování přinese zmenšení rizik některých vrozených vad, živiny pro vývoj tkání a struktur těla a v neposlední řadě pomůže dosáhnout zdravé porodní hmotnosti.

Zdaleka tak neplatí starý všeobecný názor, že žena má v těhotenství jíst podle chuti a neohlížet se doprava ani doleva. A už vůbec ne, jíst za dva. Těmito zásadami bychom se dostali zpět k prvnímu odstavci o tématu obezity a jejího rizika na vývoj plodu.

Kojící

Kojení představuje pro ženu energeticky náročný proces. Proto i kojením lze dosáhnout pozvolných a přirozených změn ve váhovém úbytku (v kombinaci se zdravým a racionálním stravováním). Těhotenstvím by zájem o vhodnou skladbu jídelníčku neměl končit, ba naopak, v prvních měsících po porodu je stejně důležitý jako v době těhotenství. Mnoho novopečených maminek ale zaměstnává péče o dítě natolik, že nemají čas ani sílu se najíst. Mnohdy si neuvědomují, že právě vyvážená a pravidelná strava je přitom jednou z podmínek bezproblémového kojení. A stravování v době kojení se velmi odráží v kvalitě mateřského mléka a tudíž i na zdraví dítěte.

Poznámka: Neposkytuji služby laktačního poradenství, v případě nutnosti doporučuji vyhledat poradkyni v okolí pomocí portálu: https://www.kojeni.cz/maminkam/poradci/

Hubnutí po porodu

Hubnutí po porodu bývá jedním z nejdiskutovanějších témat. Ženy si musí v první řadě uvědomit, že se na porod připravovali dlouhých 9 měsíců. Nelze tak nadbytečná kila shodit během šestinedělí. Drastické diety by ohrozily nejen zdravotní stav matky, ale především i kvalitu mateřského mléka, kterým je dítě kojeno. Proto je důležitý jídelníček, který podpoří rekonvalescenci po porodu, ale zaručí i živiny pro matku a i miminko.